Jumaat, 3 Mei 2013

TATAP BN


Bersama dua beradik Kak Soulin dan Jupiah.
Mereka adalah penyokong TEGAR BN di Kg.Tagibang Kota Marudu.
Mereka ini adalah teman akrab ku di Tagibang... :)

Rabu, 1 Mei 2013

KATA MUTIARA

kata kata mutiara


Senyum mampu menyelesaikan banyak masalah, dan diam mampu membuat kita terhindar dari banyak masalah.

Diam Bukanlah kelemahan, jika di iringi dengan perbuatan dan hasil nyata.

Satu-satunya cara untuk melakukan pekerjaan besar adalah dengan mencintai apa yang Anda lakukan, walaupun sebenarnya anda membencinya.

Harapan tinggallah harapan jika tidak disertai tindakan, impian tinggallah impian jka tidak selaras dengan kemampuan.

Hanya karena kamu mendengar apa yg dilakukan seseorang, tak berarti kamu bisa menghakiminya. Kamu tak tahu apa yg telah dilaluinya.

Tidak seorang pun punya kemampuan untuk melakukan sesuatu hal sempurna, tapi setiap orang diberi banyak kesempatan untuk melakukan hal yang benar.

Tinggalkanlah kesenangan yang menghalangi pencapaian kecemerlangan hidup yang diidamkan. Dan berhati-hatilah, karena beberapa kesenangan adalah cara gembira menuju kegagalan.

Kelakukan kita terhadap kehidupan, menentukan sikap kehidupan terhadap kita.
Matahari yang sebesar itu pun perlu bulan untuk bisa menerangi setiap sudut bumi.

Seseorang tak akan pernah bisa mencintai Anda dengan tulus dan apa adanya, jika Anda selalu menyembunyikan kekurangan Anda darinya.

Hidup ini seperti piano.Berwarna putih dan hitam. Namun,ketika Tuhan yang memainkannya,Semuanya menjadi indah.

Saat anda mendapatkan yang biasa ketika mendambakan yang terbaik, bersyukurlah, karena anda tidak mendapatkan yang terburuk.

"Kegagalan adalah peluang untuk hal yang lebih baik. Kegagalan adalah batu loncatan untuk pengalaman yang berharga. Suatu hari nanti Anda akan bersyukur untuk beberapa kegagalan yang anda alami. Percayalah, ketika satu pintu tertutup untuk anda, sebenarnya pintu yang lain selalu terbuka"

Melihat kebelakang akan membawa kejelasan di depan. Belajar dari kesulitan dulu akan membawa berkah sekarang dan nanti.

Hidup adalah memilih, namun untuk memilih dengan baik, Anda harus tahu siapa Anda dan apa yang Anda perjuangkan, ke mana Anda ingin pergi dan mengapa Anda ingin sampai di sana.

"Keyakinan adalah percaya dengan apa yang tidak kita lihat, dan upah dari keyakinan adalah melihat apa yang kita yakini."


Matahari yang sebesar itu pun perlu bulan untuk bisa menerangi setiap sudut bumi.

Seseorang tak akan pernah bisa mencintai Anda dengan tulus dan apa adanya, jika Anda selalu menyembunyikan kekurangan Anda darinya.

Hidup ini seperti piano.Berwarna putih dan hitam. Namun,ketika Tuhan yang memainkannya,Semuanya menjadi indah.

Saat anda mendapatkan yang biasa ketika mendambakan yang terbaik, bersyukurlah, karena anda tidak mendapatkan yang terburuk.

"Kegagalan adalah peluang untuk hal yang lebih baik. Kegagalan adalah batu loncatan untuk pengalaman yang berharga. Suatu hari nanti Anda akan bersyukur untuk beberapa kegagalan yang anda alami. Percayalah, ketika satu pintu tertutup untuk anda, sebenarnya pintu yang lain selalu terbuka"

Melihat kebelakang akan membawa kejelasan di depan. Belajar dari kesulitan dulu akan membawa berkah sekarang dan nanti.

Hidup adalah memilih, namun untuk memilih dengan baik, Anda harus tahu siapa Anda dan apa yang Anda perjuangkan, ke mana Anda ingin pergi dan mengapa Anda ingin sampai di sana.

"Keyakinan adalah percaya dengan apa yang tidak kita lihat, dan upah dari keyakinan adalah melihat apa yang kita yakini."

Kesedihan adalah ibarat terdampar di gurun pasir. Hal terbaik adalah berusaha keluar dari gurun pasir tersebut.

Inti dari kebahagiaan adalah kumpulan kebahagiaan dari hal-hal kecil.

Sebenarnya sangatlah mudah menjadi Bahagia. Kebahagiaan akan datang saat kita memaafkan diri kita sendiri, memaafkan orang lain, dan hidup dengan penuh rasa syukur. Tidak pernah ada orang egois dan tidak tahu berterima kasih mampu merasakan bahagia, apalagi membuat orang lain bahagia. Hidup ini memberi, bukan meminta."

Kebahagiaan adalah pengalaman spiritual dimana setiap menit hidup dilalui dengan cinta, dan rasa syukur.
Jangan takut akan bayangan, karena bayangan berarti ada suatu cahaya yang bersinar di dekatnya.

Masa-masa terbaik dalam hidup adalah saat kita mampu menyelesaikan masalah sendiri, Masa-masa suram kehidupan adalah saat kita menyalahkan orang lain atas masalah yang kita hadapi.

"Manusia seperti puluhan kolam, masing-masing memantulkan cahaya dari bulan yang sama."

"Kebijaksanaan adalah pemahaman nilai-nilai abadi dan nilai-nilai hidup."

"Kebaikan adalah lebih penting daripada kebijaksanaan, dan menyadari hal ini adalah awal dari kebijaksanaan."

Bijaksana adalah kumpulan dari perjalanan hidup kita. Kebijaksanaan tidak bisa dicari, tidak bisa diberikan, dan tidak bisa dibagikan. Kebijaksaan adalah diri kita sendiri.

Jika anda merasa pendapat anda tidak didengar, ketahuilah, sebenarnya anda tengah belajar untuk menghargai.

Setiap kejadian-kejadian kecil hidup kita adalah bagian dari harmoni total alam semesta, semuanya sudah ada yang mengatur dengan sempurna. Jalanilah hidup apa adanya.

Orang Bijak adalah orang yang menyimpan kebijakannya untuk dirinya sendiri.
Bicaralah dari hati dan dengan hati, karena hati bisa mendengar lebih tajam daripada telinga.

Jangan terlemahkan oleh angin permasalahan. Layang-layang mampu terbang tinggi karena berani melawan angin. Hanya layang-layang yang putus benang yang hanyut oleh angin.

Jika anda merasa tidak memiliki hal yang berharga, ketahuilah, anda memiliki hal yang tak ternilaikan, yaitu senyuman.

Jika anda melalui hidup anda tanpa masalah, ketahuilah, anda melewatkan masa terindah hidup anda.

Berjalan lah seperti kau tak membutuhkan uang, mencintailah seperti kau tak pernah terluka, berdansalah seperti tak ada orang yang memperhatikan.

Saat kau berpikir tentang orang yang cantik dan tampan, pikirkanlah bahwa kau adalah bagian dari mereka.
Berbuat baik pada orang lain lebih sulit daripada berperang melawan penjajah.

Mengucapkan Maaf hanya mampu dilakukan oleh orang-orang pemberani.

Anda harus jadi ulat terlebih dahulu jika ingin menjadi kupu-kupu

Kekuatan bukanlah tentang memukul sekuat tenaga, tetapi tentang ketepatan sasaran.

Kemenangan adalah bagian terkecil dari sebuah pertandingan.

Pemenang bukannya tak pernah gagal, tetapi tidak pernah menyerah.




Selasa, 30 April 2013

Its touch my heart



A poor boy loved a rich girl.

One day the boy proposed her.
Then the girl said, "listen! your
monthly salary is my daily hand
expenses. Should I be involved
with you? How could you thought
that? I will never love you. So,
forget me 'n get engaged with
someone else of your level."
But somehow the boy could not
forget her so easily.




10 years later.


One day they became face to face
in a shopping center. The lady
said, "Hey! you! How are you?
Now I'm married. Do you know
how much is my husband's
salary? Rs. 2 lac per month! Can
you imagine? 'n he is also very
smart."

The guy's eyes got wet with tear
by hearing those words.
After few minutes her husband
came before the lady could say
something to the guy, her
husband started to say by seeing
the guy.


"Sir! You here? Meet my wife."
Then he said to her wife, "I'm
going to assist a project of sir,
which is of Rs. 200 crore. 'n do u
know a fact? Sir loved a girl but he
didn't get her. That's why still he
is unmarried. How much lucky the
girl was. Isn't it? Now a days who
can love like that way?"


Moral: Life is not so short. So,
don't be so proud of yourself and
damn others. ..
Situations change with time. Every
one should respect other's love..!! 




MUTIARA KATA UNTUK MU

Dalam hidup ini kita tidak seharusnya hanya belajar menerima sesuatu dari orang lain. Kita Seharusnya belajar memberi yang terbaik kepada orang lain kerana ini akan membuatkan orang lain lebih menghargai kita.

Suara kehidupanku memang tak akan mampu menjangkau telinga kehidupanmu; tapi marilah kita cuba saling bicara barangkali kita dapat mengusir kesepian dan tidak merasa jemu.

Jauhkan aku dari manusia yang tidak mahu menyatakan kebenaran kecuali jika ia berniat menyakiti hati, dan dari manusia yang bersikap baik tapi berniat buruk, dan dari manusia yang mendapatkan penghargaan dengan jalan memperlihatkan kesalahan orang lain.

Jika manusia kehilangan sahabatnya, dia akan melihat sekitarnya dan akan melihat sahabat-sahabatnya datang dan menghiburkannya. Akan tetapi apabila hati manusia kehilangan kedamaiannya, dimanakah dia akan menemukannya, bagaimanakah dia akan bisa memperolehinya kembali?

Kebijaksanaan tidak lagi merupakan kebijaksanaan apabila ia menjadi terlalu angkuh untuk menangis, terlalu serius untuk tertawa, dan terlalu egois untuk melihat yang lain kecuali dirinya sendiri.





SYUKURILAH

Photo

BIAR GAMBAR BICARA

Photo: Alhamdulillah.... Syukur kehadrat Allah SWT kerana masih memberikan aku peluang menikmati hidup dan menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 34 tahun kemarin (28.4.).. Sesungguhnya tiada yang paling istimewa selain mendapat kesihatan yang baik, dikasihi oleh seluruh keluarga dan sahabat handai dekat dan jauh. 

Terima kasih untuk semua ucapan ulang tahun yang diberikan kepada ku.. Semoga kita semua terus diberikan kesihatan yang baik berpanjangan, dimurahkan rezeki selalu, mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat.. 

Untuk 3Hero ku, kamulah nadi ibu.. ibu sayang kamu Avner EthanielUlung Elmer... 

Untuk seluruh keluarga ku, terima kasih kerana terus menyayangi ku apa adanya...

Untuk semua sahabat fb ku, terima kasih atas ingatan dan persaudaraan ini..

Allah memberkati kita semua... Amin...

P/S: pic awal pagi dalam kelas... hehehe..



Photo

HANYA SEMENTARA

Adakalanya tiba masa-mas sulit, yang membuat hidup terasa penuh kepedihan dan keluh kesah. Namun pada saatnya jua tibalah masa-masa kegembiraan yang membuat hidup terasa ringan dan menyelesakan.

Tanpa disedari, bibir kita akan murah dengan senyuman. Sesungguhnya kesediahan, kegembiraan, kekecewaan, keriangan dan emosi-emosi lain hanyalah bersifat sementara.

Sebagaimana sesaatnya malam ditelan siang. Tak selamanya kesedihan dan kegembiraan melanda kita. Semua ini bersilih ganti tanpa selalu dinanti.

Yang kita perlu faham ialah saat sementara tersebut. Detik waktu sementara itu menunjukkan bahawa emosi-emosi itu bukanlah milik kita.

Ia hanya sebuah tawaran daripada alam yang menuntut tindakan dan sikap kita. Oleh itu, fahamilah kesedihan dan kegembiraan tersebut. Saat kita penuh dengan kesedaran akan emosi kita, saat itu kita bersentuhan dengan jiwa yang tenang milik kita,




Photo: HANYA SEMENTARA:
Adakalanya tiba masa-mas sulit, yang membuat hidup terasa penuh kepedihan dan keluh kesah. Namun pada saatnya jua tibalah masa-masa kegembiraan yang membuat hidup terasa ringan dan menyelesakan.

Tanpa disedari, bibir kita akan murah dengan senyuman. Sesungguhnya kesediahan, kegembiraan, kekecewaan, keriangan dan emosi-emosi lain hanyalah bersifat sementara.

Sebagaimana sesaatnya malam ditelan siang. Tak selamanya kesedihan dan kegembiraan melanda kita. Semua ini bersilih ganti tanpa selalu dinanti.

Yang kita perlu faham ialah saat sementara tersebut. Detik waktu sementara itu menunjukkan bahawa emosi-emosi itu bukanlah milik kita.

Ia hanya sebuah tawaran daripada alam yang menuntut tindakan dan sikap kita. Oleh itu, fahamilah kesedihan dan kegembiraan tersebut. Saat kita penuh dengan kesedaran akan emosi kita, saat itu kita bersentuhan dengan jiwa yang tenang milik kita,

MENJAHIT



Cara guna template

1- Sediakan template seperti diatas. Saiz diatas ialah 2" tidak termasuk basi.


2- Sediakan 2 jenis kain kemudian tekap template pada kain2 tersebut.


3- Potong kain 2 keping setiap corak.


4- Cantumkan 2 kain berlainan corak. Pinkan supaya kain tidak beralih.


5- Jahit ikut garisan basi yang telah dilukis tadi.



6- Sekarang cantumkan pula kedua2 kain yg dijahit tadi. Jangan lupa pinkan untuk mendapat garisan yang tepat, Lakukan dengan berhati2.


7- Dah siap cantum pun. Anda boleh cantum blok seperti ini untuk buat apa saja contohnya pelapik cawan ni.



** saya meggunakan kain murah so perhatikan kain tersebut berserat dan tak cantik. anda digalakkan menggunakan 100% cotton kain untuk hasilan yg lebih cantik dan bermutu.

TUESDAY, JUNE 10, 2008

Cara menjahit comforter


1- Sekeping kain untuk bahagian belakang. Lekatkan selotip untuk memudahkan kerja dan tepat.

2- Lapikkan fiber diatasnya. Potong fiber berukuran sama dengan kain belakang. Pastikan bahagian betul dibawah.

3- Spraykan fiber tersebut mengunakan fabric gum seperti diatas.

4- Lapik dengan kain lagi dimana bahagian betul diatas. Lurutkan agar tiada kedut-kedut. Kemudian pinkan setiap bahagian agar kain tidak lari semasa menjahit nanti.

5- Anda boleh jahit bahagian atas mengikut kesukaan masing-masing. Samaada jahit petak2 mahupun segitiga. Saya buat jahitan 'crazy quilting'.

6- Potong lebihan agar semua bahagian sama.

7- Potong kain untuk dibuat binding. Saiz lebar 2". Mungkin anda boleh pilih untuk lebarkan lagi. Sambungkan kain tersebut seperti rajah.

8- Jahit ikut 45 darjah seperti diatas.

9- Kemudian potong tinggalkan basi 1/4". Ada pelbagai cara membuat sambungan. Saya pilih begini kerana lebih cepat dan jimat kain.

10- Beginilah rupa sambungan tadi depan dan belakang.

11- Lipat dua kain binding tadi kemudian mulakan seperti rajah untuk mulakan sambungan pada comforter tersebut.

12- Pada bucu kain lakukan seperti rajah untuk menyambungkan jahitan.

(rupa sambungan di bahagian depannya)

13- Lebihkan kain pada penghujung jahitan tadi untuk menamatkan sambungan.

14- Sekarang bahagian terakhir iaitu jahit sembat sembunyi dibahagian belakang. Saya menggunkan benang khas quilt ini kerana lebih kuat.

15- Beginilah sambungan binding tadi. Makan masa sikit sebab jahit tangan kan...pastikan jahit sembat anda tu kecil2 supaya lebih cantik dan kemas.


Tak faham? Jangan malu-malu untuk bertanya......so apa lagi buat lah satu untuk yang tersayang!

SATURDAY, JUNE 7, 2008

Square Block 1

1- Potong sekeping kain corak - saiz 4 1/2"

2- Potong 4 keping kain kosong - saiz 4 1/2"

3- Potong sekeping kain corak dan sekeping kain kosong - saiz 2 1/2"

4- Jahit kain tersebut seperti rajah diatas.

5- Kemudian kain tadi dipotong dengan saiz 2 1/2" sebanyak 8 keping.

6- Lapik 2 kain tersebut kemudian pinkan supaya jahitan tidak lari.

7- Begini setelah dijahit. Jahit kesemua kain tersebut menjadi 4 blok seperti diatas.

8- Begini layout yang kita kehendaki.

9- Jahit ikut barisan dahulu.

10 - Dah siap....mudahkan!

Star block 1

1- Potong sekeping kain kosong square - saiz 7 1/4". Kemudian dibahagikan empat menjadi segitiga seperti rajah diatas.

2- Potong sekeping kain kosong square - saiz 6 1/2".

3- Potong 4 keping kain kosong square - saiz 3 1/2".

4- Potong 2 keping kain setiap corak - saiz 4 1/4"

5- Kain- kain corak tadi dipotong sama menjadi segitiga seperti rajah diatas.

6- Susun kain-kain tersebut seperti rajah diatas.

7- Pin kan dahulu setiap kain sebelum dijahit agar jahitan tidak lari.

8- Cantumkan dahulu ikut barisan.

9- Akhir sekali baru cantum kesemuanya...cantikkan corak ni!

SATURDAY, MAY 31, 2008

Headband Big Flower with NOTA


Headband terkini dan moden. Cute dipakai oleh anak-anak...mak-mak pn comel gak..hehheh...boleh dijadikan sebagai hadiah harijadi anak2 @ anak buah @ anak kawan ke..

Dibuat dari fabrik bermutu tinggi. Dijamin tahan lama dan tidak mudah tercabut apabila dipakai.


Model ni satu-satunya anak dara saya...sbb dia susah nk pakai cekak rambut saya cari altenatif ni khas utk dia.



Cara menjahit bunga :-

1- Kain dilipat 2 kemudian tandakan bentuk bunga pilihan.
2- Jahit kemudian gunting.
3- Terbalikkan bunga tadi.

4- Susun 5 kelompak seperti diatas. Sediakan 1 butang bungkus untuk tompok ditengah.


5- Cantum kelima-lima kelompak. Jahit keliling sehingga bunga betul2 kemas tercantum.

6- Kemudian jahit sembunyi butang bungkus tadi ditengah-tengah bunga. Matikan Jahitan dibelakang dengan jahit keliling lagi untuk mengemaskan lagi.

7- Taraa...dah siap...so bleh lah jahit di headband @ dibuat brooch @ dimana saja anda suka...=)




TATAP BN


Bersama dua beradik Kak Soulin dan Jupiah.
Mereka adalah penyokong TEGAR BN di Kg.Tagibang Kota Marudu.
Mereka ini adalah teman akrab ku di Tagibang... :)

KATA MUTIARA

kata kata mutiara


Senyum mampu menyelesaikan banyak masalah, dan diam mampu membuat kita terhindar dari banyak masalah.

Diam Bukanlah kelemahan, jika di iringi dengan perbuatan dan hasil nyata.

Satu-satunya cara untuk melakukan pekerjaan besar adalah dengan mencintai apa yang Anda lakukan, walaupun sebenarnya anda membencinya.

Harapan tinggallah harapan jika tidak disertai tindakan, impian tinggallah impian jka tidak selaras dengan kemampuan.

Hanya karena kamu mendengar apa yg dilakukan seseorang, tak berarti kamu bisa menghakiminya. Kamu tak tahu apa yg telah dilaluinya.

Tidak seorang pun punya kemampuan untuk melakukan sesuatu hal sempurna, tapi setiap orang diberi banyak kesempatan untuk melakukan hal yang benar.

Tinggalkanlah kesenangan yang menghalangi pencapaian kecemerlangan hidup yang diidamkan. Dan berhati-hatilah, karena beberapa kesenangan adalah cara gembira menuju kegagalan.

Kelakukan kita terhadap kehidupan, menentukan sikap kehidupan terhadap kita.
Matahari yang sebesar itu pun perlu bulan untuk bisa menerangi setiap sudut bumi.

Seseorang tak akan pernah bisa mencintai Anda dengan tulus dan apa adanya, jika Anda selalu menyembunyikan kekurangan Anda darinya.

Hidup ini seperti piano.Berwarna putih dan hitam. Namun,ketika Tuhan yang memainkannya,Semuanya menjadi indah.

Saat anda mendapatkan yang biasa ketika mendambakan yang terbaik, bersyukurlah, karena anda tidak mendapatkan yang terburuk.

"Kegagalan adalah peluang untuk hal yang lebih baik. Kegagalan adalah batu loncatan untuk pengalaman yang berharga. Suatu hari nanti Anda akan bersyukur untuk beberapa kegagalan yang anda alami. Percayalah, ketika satu pintu tertutup untuk anda, sebenarnya pintu yang lain selalu terbuka"

Melihat kebelakang akan membawa kejelasan di depan. Belajar dari kesulitan dulu akan membawa berkah sekarang dan nanti.

Hidup adalah memilih, namun untuk memilih dengan baik, Anda harus tahu siapa Anda dan apa yang Anda perjuangkan, ke mana Anda ingin pergi dan mengapa Anda ingin sampai di sana.

"Keyakinan adalah percaya dengan apa yang tidak kita lihat, dan upah dari keyakinan adalah melihat apa yang kita yakini."


Matahari yang sebesar itu pun perlu bulan untuk bisa menerangi setiap sudut bumi.

Seseorang tak akan pernah bisa mencintai Anda dengan tulus dan apa adanya, jika Anda selalu menyembunyikan kekurangan Anda darinya.

Hidup ini seperti piano.Berwarna putih dan hitam. Namun,ketika Tuhan yang memainkannya,Semuanya menjadi indah.

Saat anda mendapatkan yang biasa ketika mendambakan yang terbaik, bersyukurlah, karena anda tidak mendapatkan yang terburuk.

"Kegagalan adalah peluang untuk hal yang lebih baik. Kegagalan adalah batu loncatan untuk pengalaman yang berharga. Suatu hari nanti Anda akan bersyukur untuk beberapa kegagalan yang anda alami. Percayalah, ketika satu pintu tertutup untuk anda, sebenarnya pintu yang lain selalu terbuka"

Melihat kebelakang akan membawa kejelasan di depan. Belajar dari kesulitan dulu akan membawa berkah sekarang dan nanti.

Hidup adalah memilih, namun untuk memilih dengan baik, Anda harus tahu siapa Anda dan apa yang Anda perjuangkan, ke mana Anda ingin pergi dan mengapa Anda ingin sampai di sana.

"Keyakinan adalah percaya dengan apa yang tidak kita lihat, dan upah dari keyakinan adalah melihat apa yang kita yakini."

Kesedihan adalah ibarat terdampar di gurun pasir. Hal terbaik adalah berusaha keluar dari gurun pasir tersebut.

Inti dari kebahagiaan adalah kumpulan kebahagiaan dari hal-hal kecil.

Sebenarnya sangatlah mudah menjadi Bahagia. Kebahagiaan akan datang saat kita memaafkan diri kita sendiri, memaafkan orang lain, dan hidup dengan penuh rasa syukur. Tidak pernah ada orang egois dan tidak tahu berterima kasih mampu merasakan bahagia, apalagi membuat orang lain bahagia. Hidup ini memberi, bukan meminta."

Kebahagiaan adalah pengalaman spiritual dimana setiap menit hidup dilalui dengan cinta, dan rasa syukur.
Jangan takut akan bayangan, karena bayangan berarti ada suatu cahaya yang bersinar di dekatnya.

Masa-masa terbaik dalam hidup adalah saat kita mampu menyelesaikan masalah sendiri, Masa-masa suram kehidupan adalah saat kita menyalahkan orang lain atas masalah yang kita hadapi.

"Manusia seperti puluhan kolam, masing-masing memantulkan cahaya dari bulan yang sama."

"Kebijaksanaan adalah pemahaman nilai-nilai abadi dan nilai-nilai hidup."

"Kebaikan adalah lebih penting daripada kebijaksanaan, dan menyadari hal ini adalah awal dari kebijaksanaan."

Bijaksana adalah kumpulan dari perjalanan hidup kita. Kebijaksanaan tidak bisa dicari, tidak bisa diberikan, dan tidak bisa dibagikan. Kebijaksaan adalah diri kita sendiri.

Jika anda merasa pendapat anda tidak didengar, ketahuilah, sebenarnya anda tengah belajar untuk menghargai.

Setiap kejadian-kejadian kecil hidup kita adalah bagian dari harmoni total alam semesta, semuanya sudah ada yang mengatur dengan sempurna. Jalanilah hidup apa adanya.

Orang Bijak adalah orang yang menyimpan kebijakannya untuk dirinya sendiri.
Bicaralah dari hati dan dengan hati, karena hati bisa mendengar lebih tajam daripada telinga.

Jangan terlemahkan oleh angin permasalahan. Layang-layang mampu terbang tinggi karena berani melawan angin. Hanya layang-layang yang putus benang yang hanyut oleh angin.

Jika anda merasa tidak memiliki hal yang berharga, ketahuilah, anda memiliki hal yang tak ternilaikan, yaitu senyuman.

Jika anda melalui hidup anda tanpa masalah, ketahuilah, anda melewatkan masa terindah hidup anda.

Berjalan lah seperti kau tak membutuhkan uang, mencintailah seperti kau tak pernah terluka, berdansalah seperti tak ada orang yang memperhatikan.

Saat kau berpikir tentang orang yang cantik dan tampan, pikirkanlah bahwa kau adalah bagian dari mereka.
Berbuat baik pada orang lain lebih sulit daripada berperang melawan penjajah.

Mengucapkan Maaf hanya mampu dilakukan oleh orang-orang pemberani.

Anda harus jadi ulat terlebih dahulu jika ingin menjadi kupu-kupu

Kekuatan bukanlah tentang memukul sekuat tenaga, tetapi tentang ketepatan sasaran.

Kemenangan adalah bagian terkecil dari sebuah pertandingan.

Pemenang bukannya tak pernah gagal, tetapi tidak pernah menyerah.




Its touch my heart



A poor boy loved a rich girl.

One day the boy proposed her.
Then the girl said, "listen! your
monthly salary is my daily hand
expenses. Should I be involved
with you? How could you thought
that? I will never love you. So,
forget me 'n get engaged with
someone else of your level."
But somehow the boy could not
forget her so easily.




10 years later.


One day they became face to face
in a shopping center. The lady
said, "Hey! you! How are you?
Now I'm married. Do you know
how much is my husband's
salary? Rs. 2 lac per month! Can
you imagine? 'n he is also very
smart."

The guy's eyes got wet with tear
by hearing those words.
After few minutes her husband
came before the lady could say
something to the guy, her
husband started to say by seeing
the guy.


"Sir! You here? Meet my wife."
Then he said to her wife, "I'm
going to assist a project of sir,
which is of Rs. 200 crore. 'n do u
know a fact? Sir loved a girl but he
didn't get her. That's why still he
is unmarried. How much lucky the
girl was. Isn't it? Now a days who
can love like that way?"


Moral: Life is not so short. So,
don't be so proud of yourself and
damn others. ..
Situations change with time. Every
one should respect other's love..!! 




MUTIARA KATA UNTUK MU

Dalam hidup ini kita tidak seharusnya hanya belajar menerima sesuatu dari orang lain. Kita Seharusnya belajar memberi yang terbaik kepada orang lain kerana ini akan membuatkan orang lain lebih menghargai kita.

Suara kehidupanku memang tak akan mampu menjangkau telinga kehidupanmu; tapi marilah kita cuba saling bicara barangkali kita dapat mengusir kesepian dan tidak merasa jemu.

Jauhkan aku dari manusia yang tidak mahu menyatakan kebenaran kecuali jika ia berniat menyakiti hati, dan dari manusia yang bersikap baik tapi berniat buruk, dan dari manusia yang mendapatkan penghargaan dengan jalan memperlihatkan kesalahan orang lain.

Jika manusia kehilangan sahabatnya, dia akan melihat sekitarnya dan akan melihat sahabat-sahabatnya datang dan menghiburkannya. Akan tetapi apabila hati manusia kehilangan kedamaiannya, dimanakah dia akan menemukannya, bagaimanakah dia akan bisa memperolehinya kembali?

Kebijaksanaan tidak lagi merupakan kebijaksanaan apabila ia menjadi terlalu angkuh untuk menangis, terlalu serius untuk tertawa, dan terlalu egois untuk melihat yang lain kecuali dirinya sendiri.





SYUKURILAH

Photo

BIAR GAMBAR BICARA

Photo: Alhamdulillah.... Syukur kehadrat Allah SWT kerana masih memberikan aku peluang menikmati hidup dan menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 34 tahun kemarin (28.4.).. Sesungguhnya tiada yang paling istimewa selain mendapat kesihatan yang baik, dikasihi oleh seluruh keluarga dan sahabat handai dekat dan jauh. 

Terima kasih untuk semua ucapan ulang tahun yang diberikan kepada ku.. Semoga kita semua terus diberikan kesihatan yang baik berpanjangan, dimurahkan rezeki selalu, mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat.. 

Untuk 3Hero ku, kamulah nadi ibu.. ibu sayang kamu Avner EthanielUlung Elmer... 

Untuk seluruh keluarga ku, terima kasih kerana terus menyayangi ku apa adanya...

Untuk semua sahabat fb ku, terima kasih atas ingatan dan persaudaraan ini..

Allah memberkati kita semua... Amin...

P/S: pic awal pagi dalam kelas... hehehe..



Photo

HANYA SEMENTARA

Adakalanya tiba masa-mas sulit, yang membuat hidup terasa penuh kepedihan dan keluh kesah. Namun pada saatnya jua tibalah masa-masa kegembiraan yang membuat hidup terasa ringan dan menyelesakan.

Tanpa disedari, bibir kita akan murah dengan senyuman. Sesungguhnya kesediahan, kegembiraan, kekecewaan, keriangan dan emosi-emosi lain hanyalah bersifat sementara.

Sebagaimana sesaatnya malam ditelan siang. Tak selamanya kesedihan dan kegembiraan melanda kita. Semua ini bersilih ganti tanpa selalu dinanti.

Yang kita perlu faham ialah saat sementara tersebut. Detik waktu sementara itu menunjukkan bahawa emosi-emosi itu bukanlah milik kita.

Ia hanya sebuah tawaran daripada alam yang menuntut tindakan dan sikap kita. Oleh itu, fahamilah kesedihan dan kegembiraan tersebut. Saat kita penuh dengan kesedaran akan emosi kita, saat itu kita bersentuhan dengan jiwa yang tenang milik kita,




Photo: HANYA SEMENTARA:
Adakalanya tiba masa-mas sulit, yang membuat hidup terasa penuh kepedihan dan keluh kesah. Namun pada saatnya jua tibalah masa-masa kegembiraan yang membuat hidup terasa ringan dan menyelesakan.

Tanpa disedari, bibir kita akan murah dengan senyuman. Sesungguhnya kesediahan, kegembiraan, kekecewaan, keriangan dan emosi-emosi lain hanyalah bersifat sementara.

Sebagaimana sesaatnya malam ditelan siang. Tak selamanya kesedihan dan kegembiraan melanda kita. Semua ini bersilih ganti tanpa selalu dinanti.

Yang kita perlu faham ialah saat sementara tersebut. Detik waktu sementara itu menunjukkan bahawa emosi-emosi itu bukanlah milik kita.

Ia hanya sebuah tawaran daripada alam yang menuntut tindakan dan sikap kita. Oleh itu, fahamilah kesedihan dan kegembiraan tersebut. Saat kita penuh dengan kesedaran akan emosi kita, saat itu kita bersentuhan dengan jiwa yang tenang milik kita,

MENJAHIT



Cara guna template

1- Sediakan template seperti diatas. Saiz diatas ialah 2" tidak termasuk basi.


2- Sediakan 2 jenis kain kemudian tekap template pada kain2 tersebut.


3- Potong kain 2 keping setiap corak.


4- Cantumkan 2 kain berlainan corak. Pinkan supaya kain tidak beralih.


5- Jahit ikut garisan basi yang telah dilukis tadi.



6- Sekarang cantumkan pula kedua2 kain yg dijahit tadi. Jangan lupa pinkan untuk mendapat garisan yang tepat, Lakukan dengan berhati2.


7- Dah siap cantum pun. Anda boleh cantum blok seperti ini untuk buat apa saja contohnya pelapik cawan ni.



** saya meggunakan kain murah so perhatikan kain tersebut berserat dan tak cantik. anda digalakkan menggunakan 100% cotton kain untuk hasilan yg lebih cantik dan bermutu.

TUESDAY, JUNE 10, 2008

Cara menjahit comforter


1- Sekeping kain untuk bahagian belakang. Lekatkan selotip untuk memudahkan kerja dan tepat.

2- Lapikkan fiber diatasnya. Potong fiber berukuran sama dengan kain belakang. Pastikan bahagian betul dibawah.

3- Spraykan fiber tersebut mengunakan fabric gum seperti diatas.

4- Lapik dengan kain lagi dimana bahagian betul diatas. Lurutkan agar tiada kedut-kedut. Kemudian pinkan setiap bahagian agar kain tidak lari semasa menjahit nanti.

5- Anda boleh jahit bahagian atas mengikut kesukaan masing-masing. Samaada jahit petak2 mahupun segitiga. Saya buat jahitan 'crazy quilting'.

6- Potong lebihan agar semua bahagian sama.

7- Potong kain untuk dibuat binding. Saiz lebar 2". Mungkin anda boleh pilih untuk lebarkan lagi. Sambungkan kain tersebut seperti rajah.

8- Jahit ikut 45 darjah seperti diatas.

9- Kemudian potong tinggalkan basi 1/4". Ada pelbagai cara membuat sambungan. Saya pilih begini kerana lebih cepat dan jimat kain.

10- Beginilah rupa sambungan tadi depan dan belakang.

11- Lipat dua kain binding tadi kemudian mulakan seperti rajah untuk mulakan sambungan pada comforter tersebut.

12- Pada bucu kain lakukan seperti rajah untuk menyambungkan jahitan.

(rupa sambungan di bahagian depannya)

13- Lebihkan kain pada penghujung jahitan tadi untuk menamatkan sambungan.

14- Sekarang bahagian terakhir iaitu jahit sembat sembunyi dibahagian belakang. Saya menggunkan benang khas quilt ini kerana lebih kuat.

15- Beginilah sambungan binding tadi. Makan masa sikit sebab jahit tangan kan...pastikan jahit sembat anda tu kecil2 supaya lebih cantik dan kemas.


Tak faham? Jangan malu-malu untuk bertanya......so apa lagi buat lah satu untuk yang tersayang!

SATURDAY, JUNE 7, 2008

Square Block 1

1- Potong sekeping kain corak - saiz 4 1/2"

2- Potong 4 keping kain kosong - saiz 4 1/2"

3- Potong sekeping kain corak dan sekeping kain kosong - saiz 2 1/2"

4- Jahit kain tersebut seperti rajah diatas.

5- Kemudian kain tadi dipotong dengan saiz 2 1/2" sebanyak 8 keping.

6- Lapik 2 kain tersebut kemudian pinkan supaya jahitan tidak lari.

7- Begini setelah dijahit. Jahit kesemua kain tersebut menjadi 4 blok seperti diatas.

8- Begini layout yang kita kehendaki.

9- Jahit ikut barisan dahulu.

10 - Dah siap....mudahkan!

Star block 1

1- Potong sekeping kain kosong square - saiz 7 1/4". Kemudian dibahagikan empat menjadi segitiga seperti rajah diatas.

2- Potong sekeping kain kosong square - saiz 6 1/2".

3- Potong 4 keping kain kosong square - saiz 3 1/2".

4- Potong 2 keping kain setiap corak - saiz 4 1/4"

5- Kain- kain corak tadi dipotong sama menjadi segitiga seperti rajah diatas.

6- Susun kain-kain tersebut seperti rajah diatas.

7- Pin kan dahulu setiap kain sebelum dijahit agar jahitan tidak lari.

8- Cantumkan dahulu ikut barisan.

9- Akhir sekali baru cantum kesemuanya...cantikkan corak ni!

SATURDAY, MAY 31, 2008

Headband Big Flower with NOTA


Headband terkini dan moden. Cute dipakai oleh anak-anak...mak-mak pn comel gak..hehheh...boleh dijadikan sebagai hadiah harijadi anak2 @ anak buah @ anak kawan ke..

Dibuat dari fabrik bermutu tinggi. Dijamin tahan lama dan tidak mudah tercabut apabila dipakai.


Model ni satu-satunya anak dara saya...sbb dia susah nk pakai cekak rambut saya cari altenatif ni khas utk dia.



Cara menjahit bunga :-

1- Kain dilipat 2 kemudian tandakan bentuk bunga pilihan.
2- Jahit kemudian gunting.
3- Terbalikkan bunga tadi.

4- Susun 5 kelompak seperti diatas. Sediakan 1 butang bungkus untuk tompok ditengah.


5- Cantum kelima-lima kelompak. Jahit keliling sehingga bunga betul2 kemas tercantum.

6- Kemudian jahit sembunyi butang bungkus tadi ditengah-tengah bunga. Matikan Jahitan dibelakang dengan jahit keliling lagi untuk mengemaskan lagi.

7- Taraa...dah siap...so bleh lah jahit di headband @ dibuat brooch @ dimana saja anda suka...=)





>